Linde maakt EVO-serie diesel- en LPG-vorkheftrucks compleet

Met twaalf nieuwe diesel en LPG trucks met een laadcapaciteit van 5 tot 8 ton, heeft Linde Material Handling haar 39X serie trucks omgezet naar de EVO standaard. Gebruikers van deze trucks, die vooral werken in de dranken-, bouwmaterialen- en papierbranche en in de gieterijsector, kunnen nu profiteren van 20 procent brandstofbesparing ten opzichte van de vorige versie.

Daarnaast maken talloze nieuwe technische functies de compacte, maar krachtige Linde H50 tot H80/1100 EVO efficiënter en veiliger in het gebruik. Ook zijn de vorkheftrucks schoner dan ooit dankzij de uitgebreide nabehandeling van uitlaatgassen.

Hoge brandstofefficiëntie
De moderne motortechnologie en de aanpassingen aan de elektronische aandrijvinsgcontrole zorgen voor een hoge brandstofefficiëntie. Samen met de grote overbrengingsverhouding van de variabele axiale plunjerpomp en de Hydromotoren van de hydrostatische Linde-aandrijving is het mogelijk om de motor verder te optimaliseren en krachtige prestaties te laten leveren bij lage toerentallen. Verdere brandstofbesparingen zijn mogelijk doordat er keuze is uit drie aandrijfmodi: Economy, Efficiency en Performance. Deze kunnen van tevoren worden ingesteld, zodat de prestaties van het voertuig aansluiten bij de eisen van individuele klanten. De nog fijner afgestelde hydrostaat en de configureerbare rijdynamica worden voor de operator zichtbaar in ongeveer 20 procent minder brandstofverbruik. En dat betaalt zich uit: op basis van 5.000 werkuren conform de VDI-cyclus en een veronderstelde dieselprijs van een euro per liter kunnen de besparingen oplopen tot 4.500 euro.

Transport van brede en pendelende ladingen
Linde heeft een beproefd onderdeel van zijn ontwerp behouden, dat momenteel alleen in deze serie wordt gebruikt: de torsieondersteuning en het bijbehorende torsie/dakrek. Dit rek wordt boven de dakruit gemonteerd en functioneert als beschermtraliewerk. Dankzij de stevige verbinding tussen de mast en de hoofdbescherming worden de torsie/dakrekkrachten die op de mast werken tot 30 procent verlaagd. Dit vergroot de stabiliteit – zeker bij het heffen van brede of schommelende ladingen, of bij goederen met een hoog zwaartepunt – en maakt zodoende een snellere goederenverplaatsing mogelijk. Tegelijkertijd neemt het torsie/dakrek ook de functie van hoofdbescherming over, die meebeweegt als de chauffeur de mast naar voren of naar achteren kantelt. Dit speciale ontwerp vormt de basis voor een hoge restcapaciteit en daarmee voor meer veiligheid, bijvoorbeeld bij het verplaatsen van zware rollen papier, gelamineerd hout of stenenklemmen. Alle 8 ton-voertuigen behouden hun volledige laadcapaciteit tot een hoogte van 6,5 meter.

Nieuwste uitstootverlagingstechnologieën
Net als bij zijn nieuwe zware dieselvorkheftrucks HT100Ds tot HT180Ds werkt Linde ook in zijn nieuwe H50-H80 EVO-serie met de nieuwste uitstootverlagingstechnologieën. De dieselmotor van Deutz is van binnen uitgerust met functies voor bijvoorbeeld de recirculatie van uitlaatgassen, en voor extra nabehandeling via AdBlue-technologie. Deze hebben als doel een kleinere hoeveelheid stikstofoxiden (NOx) uit te stoten. Daarmee voldoet de motor aan de EU-emissierichtlijn 2004/26/EG niveau 4 voor voertuigen van 56 tot 130 kW, waarvoor een verlaging van 88 procent nodig is in de toegestane stikstofuitstoot. Linde voldoet echter niet alleen aan deze strenge eisen, het gaat nog een stapje verder. De turbogeladen common-rail-dieselmotor van 85 kW met een deeltjesfilter en een SCR-katalysator met AdBlue-additief zorgt ervoor dat de uitstoot van koolmonoxide, stikstofoxide, koolwaterstof en deeltjes gemiddeld liefst 64 procent onder de EU-limieten blijft.

Bij de nabehandeling van uitlaatgassen gaan de deeltjes na de dieseldeeltjesfilter ook nog door een selectieve katalytische reductie (SCR) heen. De AdBlue-oplossing zorgt voor een redoxreactie van stikstof en ammoniak, waarbij een groot deel van de stikstof wordt omgezet in water. Een andere, zeer stille clean-up-katalysator verwijdert vervolgens de geur van ammoniak. In commerciële voertuigen wordt AdBlue-technologie al jaren gebruikt. Linde heeft deze schone technologie nu ook verwerkt in zijn nieuwe EVO-vorkheftrucks Linde H50 tot H80.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Transport en Logistiek

Online tool voor dagelijkse controle heftrucks

01-07 Bij veel bedrijven zorgt de dagelijkse controle van heftrucks en hoogwerkers voor problemen, omdat…

Transport en Logistiek

Lekkerland verlengt samenwerking met Toyota Material Handling

18-02 Met de ondertekening van een nieuw contract verlengen Lekkerland Nederland en Toyota Material Handling…

Logistiek

Langere garantie lithium-ion accu’s heftrucks en magazijntrucks

12-07 Jungheinrich geeft voortaan een extra lange garantie op lithium-ion accu’s. Kopers van deze accu’s…

Logistiek

Linde HeftruckCup prooi voor Bram Luteyn

05-07 Bram Luteyn van J.M. Luteyn uit Uithuizermeeden heeft de Nederlandse Linde Heftruckcup 2017 gewonnen.…

Transport en Logistiek

Bijna hele Jungheinrich gamma met lithium-ion accu

14-02 Nog dit jaar gaat Jungheinrich meer dan 80% van zijn gamma heftrucks en magazijntrucks…

Logistiek

No-nonsense heftruck voor alledaagse toepassingen

27-06 De nieuwe XT serie vorkheftrucks van Hyster is een aanvulling in het 2 tot…

Transport en Logistiek

Zware heftrucks Linde met hefvermogens van 10 tot 18 ton

23-03 De nieuwe zware dieselvorkheftrucks HT100Ds tot HT180Ds van Linde met een hydrodynamische aandrijving zijn…

Geen categorie

Pilot met brandstofceltrucks van Toyota Material Handling

21-05 Het Franse bedrijf FM Logistic is in maart gestart met een testvloot van BT…

Metaalnieuws inBeeld

20/04/2022

Komt u ook naar de MIX Noordoost 2022

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

X