Metaalunie lanceert eigen verkiezingscampagne voor MKB-maakindustrie

Met de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november in het vooruitzicht, heeft de MKB-maakindustrie haar eigen verkiezingscampagne ‘Kies voor Gemaakt in Nederland!’ gelanceerd. Deze is gericht op het benadrukken van de cruciale behoeften en uitdagingen van de sector.

De verkiezingscampagne ‘Kies voor Gemaakt in Nederland!’ is een oproep aan zowel politici als ondernemers om samen te werken aan een florerende en duurzame toekomst voor de Nederlandse maakindustrie.

“De campagne richt zich op duidelijke oplossingen voor innovatiestimulering voor MKB-maakbedrijven, verduurzaming van de MKB-maakindustrie, het ondernemersklimaat in Nederland en uiteraard hoe we de instroom van vakmensen kunnen vergroten de komende jaren”, zegt Mark Helder, voorzitter Koninklijke Metaalunie.

Video’s

Hij vervolgt:  “Als onderdeel van de campagne ‘Kies voor Gemaakt in Nederland!’ hebben we onder andere een serie van korte video’s geproduceerd, waarin Tweede Kamerleden en ondernemers uit de MKB-maakindustrie hun visies delen over de sector. Deze video’s, samen met ons eerder gepresenteerde verkiezingsmanifest ‘Gemaakt in Nederland!’, zijn bedoeld om politiek Den Haag te informeren, maar bovenal ook te inspireren over de noodzakelijke politieke beslissingen die moeten worden genomen om een sterke MKB-maakindustrie te behouden en te laten groeien.”

De boodschap is volgens Helder ondubbelzinnig duidelijk. “Een gezonde MKB-maakindustrie is essentieel voor duurzame welvaart, banen, innovaties en maatschappelijke transities. Dit vraagt om investeringen in een gunstig ondernemingsklimaat, het koesteren van familiebedrijven, het verminderen van regeldruk en het stimuleren van innovatie en arbeidsproductiviteit. De toekomst van de maakindustrie vereist ook de aanvoer van gekwalificeerde vakmensen, onmisbaar bij het aangaan van maatschappelijke uitdagingen. Daarnaast bieden MKB-maakbedrijven concrete oplossingen op het gebied van klimaat en energie, maar dit vereist onder andere een uitbreiding van de energie-infrastructuur en een krachtigere focus op de circulaire economie binnen de klimaatplannen.”

Samenwerken

De verkiezingscampagne ‘Kies voor Gemaakt in Nederland!’ is een oproep aan zowel politici als ondernemers om samen te werken aan een florerende en duurzame toekomst voor de Nederlandse maakindustrie. Helder: “De uitdagingen zijn aanzienlijk, maar met de juiste inzet kunnen we deze gezamenlijk succesvol aanpakken. We roepen op tot een toekomstgerichte visie, waarbij we samen inzetten op ‘Gemaakt in Nederland!’.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Nieuwe campagne benadrukt belang metaaltechnologie

16-04 Uit recent onderzoek door onderzoeksbureau DVJ Insights blijkt namelijk dat slechts 18% van de…

Personeel en Opleiding

Metaalunie is blij dat Techkwadraat kan starten

20-03 Platform Talent voor Technologie (PTvT) is penvoerder van het voorstel en Koninklijke Metaalunie heeft…

Bedrijf en Economie

Lely en Miele geven inzicht in hun circulaire route

26-02 Voor toeleveranciers is het natuurlijk uitermate interessant om te weten hoe hun klanten, de…

Bedrijf en Economie

Minder spanning op arbeidsmarkt in MKB-maakindustrie

18-01 Bij de MKB-maakbedrijven die aan deze barometer hebben deelgenomen werken gemiddeld 21 medewerkers, 92%…

Bedrijf en Economie

Zakendoen in Duitsland: Hoe doe je dat?

15-01 Koninklijke Metaalunie organiseert in samenwerking met haar Duitse partner Niederlanden Nachrichten een inspiratiebijeenkomst waar…

Personeel en Opleiding

Voorbereiding cao-onderhandelingen in volle gang

27-11 Koninklijke Metaalunie houdt deze maand voor haar leden een reeks bijeenkomsten over cao-onderwerpen. Na…

Bedrijf en Economie

Zoektocht naar vakmensen was nog nooit zo moeilijk

16-10 Dat blijkt uit de Metaalunie Economische Barometer van de MKB-maakindustrie van het derde kwartaal…

Bedrijf en Economie

Metaalunie over Prinsjesdag: rol MKB-maakbedrijven essentieel bij alle uitdagingen

19-09 Metaalunie constateert dat Prinsjesdag vooral ook in het teken staat van de Tweede Kamerverkiezingen…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV