Probend buigt zich graag over de lastige dingen

0

Verduyn Metaaltechniek in Waspik is leverancier van RVS-onderdelen voor de jachtbouw. Deze worden op maat ontworpen, gewalst, gelast, geslepen en gepolijst. De komst van een tweede – grotere en sterkere – profielwalsmachine was aanleiding om Probend op te richten. Dit nieuwe bedrijf richt zich ook op andere branches dan de jachtbouw, maar het uitgangspunt is hetzelfde: producten met complexe vormen leveren, die voldoen aan de hoogste afwerkingseisen. “We zijn opgegroeid met voorzichtig omgaan met materiaal”, zegt Eric Verduijn, directeur-eigenaar van beide bedrijven. “Daarmee onderscheiden we ons van de standaard walsbedrijven.”

Eric Verduijn is al vele jaren actief als metaalbewerker en kwam min of meer toevallig in de jachtbouw terecht, toen een kennis hem vroeg of hij voor een jachtwerf RVS onderdelen zoals relingen, bolders en ankers kon maken. De zaak kwam in een stroomversnelling toen Verduyn Metaaltechniek in 2003 de opdracht kreeg om voor een jacht van 70 meter alle RVS onderdelen te maken. “Een megaklus”, aldus Verduijn. “Daar zijn we bijna een jaar mee bezig geweest.”

Vanwege deze grote order nam Verduijn zijn eerste personeel aan en verscheen de eerste gebruikte CNC-walsmachine in zijn bedrijf. In de jaren daarna werden de jachten steeds luxer en exclusiever. Daarmee nam de vraag naar ellipsvormige buizen toe. Deze kocht Verduijn aanvankelijk in Duitsland. Maar hij besloot ze zelf te gaan maken en kocht hiervoor een profielwalsmachine van de Zwitserse producent PBT (in Nederland vertegenwoordigd door JWV Service uit Nijmegen). Dat bleek een goede investering. Steeds vaker bestelden ook collega-bedrijven complete bouwpakketten. Verduyn Metaaltechniek leverde hen gewalste, gebogen en op hoogglans nagepolijste buizen, die ze vervolgens zelf assembleerden.

Servo-aangedreven machine
De buizen werden steeds groter en dikker. Omdat de bestaande hydraulisch aangedreven profielwals hiervoor niet sterk genoeg was, investeerde Verduijn eind vorig jaar in een zwaarder model. Opnieuw een machine van PBT, maar nu servo-aangedreven. Dat biedt meer mogelijkheden. Verduijn legt uit: “Door de servo-aandrijving is de machine veel sterker op lage toerentalen. Grotere kwetsbare profielen moet je op een lagere snelheid verwerken. Daardoor kun je in grote, dikke buizen relatief kleine bochten maken zonder veel vervorming. Dat scheelt bij de nabewerking.”
Tegelijk met de nieuwe machine kwam bovendien Frank Cornelissen in dienst, een ervaren profielwalser. En zo ontstond het idee voor het nieuwe bedrijf Probend om ook andere branches dan de jachtbouw te gaan bedienen. Probend is op 1 februari van start gegaan en levert gebogen profielen in RVS, staal en aluminium; op maat gewalste ronde en ovale buizen in complexe vormen.

Hoge kwaliteitseisen
Complexe vormen en een hoog afwerkingsniveau, dat is de specialiteit van Probend.  “We zijn vanuit de jachtbouw hoge kwaliteitseisen gewend”, aldus Verduijn. “Verdrukkingen en beschadigingen zijn uit den boze. We werken met hoogglans producten, die zowel qua vorm als qua uiterlijk perfect moeten zijn.”
Hij en zijn medewerkers krijgen dat voor elkaar door een efficiënte werkwijze met 3D-meten in eigen beheer, een CAD-tekenpakket gekoppeld aan unieke buigsoftware en de CNC-walssystemen van PBT. Eric Verduijn zorgt ervoor dat de computer en de besturing optimaal worden ingezet, Frank Cornelissen voegt daar zijn ambachtelijk vakmanschap aan toe. “Door die kennis te combineren bereiken we soms verrassende resultaten. Vooral de tooling die we zelf ontwikkelen, speelt daarbij een belangrijke rol. Materiaal vervormen is een ambacht, je moet hulpmiddelen bedenken die op het gedrag van de materialen inspelen. Niets is zo moeilijk als kleine bochten in dikke buisprofielen walsen. Maar daar zijn wij nu juist heel goed in. We willen ons specialiseren in de echt lastige dingen, in het buigen van metalen buizen tot de meest moeilijke, haast onmogelijke vormen. En dan ook nog zonder ze te beschadigen. We kunnen bijvoorbeeld geanodiseerd aluminium buigen zonder dat nabewerking nodig is. Dat scheelt heel veel werk met polijsten.”
Probend richt zich op branches als de automotive-, vliegtuig-, transportbanden-, gevel-en-zonwerings- en reclame- en standbouwindustrie. Het bedrijf walst profielen voor onder andere zonwering, lantaarnpalen, loop- en bagagebanden, standbouw, reclamezuilen en raamranden en deurstijlen voor auto’s, bussen en vliegtuigen. In elke gewenste afwerking: geslepen, gepolijst of gecoat.