Smart engineering zit overal in

0
239

Smart engineering zit ‘m in tal van aspecten, zo bleek tijdens een middagbijeenkomst over dit onderwerp van de Federatie Metaalplaat (FDP) bij Merford in Gorinchem. Het zit ‘m in digitale en geautomatiseerde ontwerpprocessen die naadloos zijn verbonden met de plaatwerkproductie en in modulair covering design, maar ook in slimme verbindingen; zowel met als zonder fasteners.

De bijeenkomst werd afgetrapt door general manager Willem van Dalen van Merford Plaatbewerking. Zijn afdeling (ponsen, snijden, knippen, zetten en aanvullende bewerkingen) maakt het plaatwerk voor de zusterbedrijven binnen de Merford groep, die producten in de markt zetten op het gebied van geluidsbeheersing, specifieke deuren en operatorcabines. Toeleveren doet de plaatwerktak ook, maar daar ligt momenteel niet de focus op. Van Dalen en zijn collega’s hebben de handen vol aan het produceren van de klantspecifieke plaatwerkconstructies voor de zusterbedrijven.

Productconfigurator
Hij legde uit hoe er bij Merford wordt geëngineerd, hoe de plaatbewerking dat oppakt en hoe dat is geautomatiseerd. “We hebben veel tijd gestoken in het aan elkaar knopen van alle schakels en veel slimmigheidjes met elkaar afgesproken zodat we efficiënt kunnen produceren Of we state of the art zijn in Smart Engineering weet ik niet, maar ik weet wel dat we veel zaken doen op een manier waarnaar bedrijven op zoek zijn.” Merford werkt al vele jaren met productconfigurators. De eerste – voor de productie van deuren – werd zelf gebouwd in Excel. Merford is er steeds verder mee gekomen door te standaardiseren en modulair te bouwen. Bij de operatorcabines zijn er nu bijvoorbeeld een aantal standaard cabines met allerlei opties. Productconfiguratie is volgens Van Dalen voor de lange termijn een must. “We willen toe naar een webapplicatie waarin de klant zelf zijn product, bijvoorbeeld een deur, kan samenstellen en inpassen in zijn eigen BIM-model.” (Building Information Modelling (BIM) is een digitale representatie van alle fysieke en functionele kenmerken van een gebouw, red).

FlexCovering
Een heel andere invalshoek van Smart Engineering is het design van coverings uit plaatwerk voor machines en apparaten. Het is één van de dingen waarmee IDpartners zich bezighoudt. Het Enschedese design & engineeringbureau werkt veel voor klanten die een goed functionerende machine hebben ontwikkeld en bijvoorbeeld de nauwkeurigheid, de hygiënische aspecten en de robuustheid daarvan in de buitenzijde willen terugzien. “Een goed doordachte covering laat een product beter overkomen, verkoopt beter en laat je meer winst maken. De kostprijs kan er zelfs door omlaag gaan”, aldus Jacques Stevens van IDpartners, die tal van inspirerende voorbeelden liet zien. Maar wat als dat daar allemaal geen geld is? Want het is doorgaans een intensief en kostbaar traject om de wensen van een klant te vertalen in een specifiek design dat ook nog eens aansluit bij zijn corporate identity. Stevens ziet in de praktijk dan ook veel machines met weliswaar een intelligente techniek op hoog niveau, die zijn opgebouwd uit aluminium profielen, waardoor het eindproduct er uit ziet als een prototype. Jammer maar ook wel begrijpelijk: er zijn markten waar een omvangrijke ontwikkeling en maatwerkdesign (nog) niet kunnen vanwege ontwikkelbudget, doorlooptijd, seriegrootte en kostprijs van de covering. Om daar een mouw aan te passen heeft IDpartners samen met enkele partners waar al veel mee wordt samengewerkt het FlexCovering-concept bedacht: machine- en equipmentcovering voor elke markt en doelgroep. Het concept biedt een oplossing voor de machine- en apparatenbouw tussen de extremen van aan de ene kant een opbouw in aluminium systeemprofielen en aan de andere kant een klantspecifiek carrosserie uit maatwerk plaatwerk.

Bij het FlexCovering-concept worden modules toegepast. De sterkte en stijfheid van een frame worden zoveel mogelijk gecombineerd met het afschermende plaatwerk. Dus de integratie van frame en plaatwerk wordt in de modules verwerkt. Er zijn standaard oplossingen bedacht voor het verbinden van de verschillende delen. De grootte van de modules, zoals panelen, zijn te variëren door deze te verschalen. Hierdoor kunnen eenvoudig varianten worden gemaakt voor de markt van high mix, low volume machines. Het bijzondere van FlexCovering is dat er vervolgens individuele designelementen worden toegevoegd. Dit kunnen kleurenvlakken, stripping of vormelementen zijn die de machine of het apparaat een herkenning geven. Bijvoorbeeld een omlijst bedieningsgedeelte, een kolom met een specifieke vorm die vaker voorkomt, bepaalde hoekstukken, een bepaalde schuinte van de in- en uitvoer van de machine of een simpele folie of sticker. De voordelen van FlexCovering liggen voor de hand: het ontwikkelbudget is lager, de doorlooptijd korter, de kostprijs van covering of behuizing lager. De seriegrootte kan kleiner zijn en dus is het concept geschikt voor low volume – high mix machines en apparaten.

Mechanische verbindingen
Arno van Weezep van Onkenhout vloog het thema Smart Engineering aan vanuit de invalshoek van slimme mechanische verbindingen. “We zien steeds meer modulaire productopbouwen, waarvoor slimme verbindingen nodig zijn. Daar past mechanisch verbinden perfect op.” Onkenhout heeft tal van leuke dingen gerealiseerd met in principe saaie producten. Van Weezep gaf het voorbeeld van een redesigntraject voor een verpakkingsmachine. Daarbij is het gelaste frame vervangen door een modulair samengesteld frame met M-Lok blindklinknagels. Daarmee is een nauwkeurige en stijve constructie ontstaan. Door het lassen te vervangen door klinken zijn de werkomstandigheden verbeterd en nabewerkingen (slijpen en richten) niet meer nodig. De totale productietijd is verkort van 6 uur naar nog geen 20 minuten. Met als resultaat een 40% kostenbesparing op het frame. Van Weezep wees er op dat door de hoge nauwkeurigheid van de moderne plaattechnieken er weer veel nieuwe verbindingsmogelijkheden in beeld komen, vaak met ouderwetse technieken. Onkenhout zat traditioneel veel in de transportmarkt, maar heeft de laatste jaren veel nieuwe toepassingen gedaan in de machinebouw. “We hebben complete woonunits voor studenten in elkaar gezet en meegewerkt aan ondergrondse afvalcontainers en botsvriendelijke lantarenpalen. Met onze website proberen we een portal te zijn voor de engineer om nieuwe mogelijkheden te ontdekken. We leveren niet alleen de verbindingsmiddelen maar ook de gereedschappen daarvoor. En we hebben fors geïnvesteerd in service en engineering zodat iedereen zich er snel vertrouwd mee kan voelen.”

Fastening without fasteners
Tot slot was het podium voor Gerrit Newton. Hij heeft een schat aan ervaring in de Duitse automotive en bij het Nederlandse Lely, waarvoor hij tal van verbindingen heeft verzonnen, In 2017 is hij voor zichzelf begonnen met Newton Engineering. Onder het motto ‘Fastening without fasteners’ presenteerde hij tal van slimme bevestigingsoplossingen in plaat en buis. “Vaak wordt bij verbindingen gekozen voor schroefverbindingen, maar voor mij is altijd de vraag: is er een betere manier, waardoor bijvoorbeeld onderhoud makkelijker wordt of je zettingen kunt besparen en minder materiaal hoeft te gebruiken”, aldus Newton. Daarbij is eenvoud zijn uitgangspunt: “Verbindingstechniek is een uitvloeisel van eenvoud, maar ik doe meer dan klik-dingetjes.” Dat laatste bleek meer dan duidelijk uit de voorbeelden die Newton had meegebracht: verbindingen met bajonetsluitingen, verende flenzen, quick releases met een schroevendraaier en clips die moeren vervangen. Samen met Lencon Engineering en enkele toeleveranciers van plaatwerk heeft Newton een aantal borden gemaakt met tal van voorbeelden er op. Ze zijn bedoeld voor de engineering van bedrijven om te kijken of ze er wat mee kunnen, als leermodel voor OEM’ers voor intern gebruik. Met als doel de creatieve ideeën van Newton meer toegepast te krijgen.

Slimme bevestigingsoplossingen in plaat en buis van Gerrit Newton.