3D-scanner zorgt voor interne logistiek zonder conflicten

0

Door steeds grotere en complexere projecten op het gebied van interne logistiek werd het inmeten op locatie voor Machinefabriek Westerhof een steeds grotere uitdaging. Het kwam voor dat engineers meerdere weken aan het inmeten waren. Sinds de aanschaf van een Faro 3D-scanner kost hen dat nog maar gemiddeld twee dagen.

Machinefabriek Westerhof, in 1964 opgericht voor het uitvoeren van constructiewerk, heeft zich onder de leiding van twee generaties Westerhof ontwikkeld tot een veelzijdige dienstverlener in technische oplossingen, machinebouw op maat, engineering, verspaning, constructiewerk, onderhoud en aftersales. De oorspronkelijke vestiging in Denekamp is na diverse uitbreidingen en renovaties uitgegroeid tot de moderne machinefabriek met uitgebreide faciliteiten. Westerhof beschikt over een moderne en compleet uitgeruste afdeling verspaning, waar veel ervaring is met het draaien en frezen van machineonderdelen. De machinefabriek kent dan ook een gevarieerd aanbod van machines, waaronder CNC draaibanken van Doosan, Gildemeister, Colchester en CNC freesbanken van Hedelius, Correa, Hermle, Hartford, Deckel, Eumach en DMG Mori. Onlangs is er ook geïnvesteerd in een Faro meetarm type Quantum S met handscanner. Met deze meetarm is het meetbereik ten opzichte van de voorgaande arm verdubbeld naar 2,5 meter.

Faro meetarm
De Faro meetarm is een draagbare CMM (coördinatenmeetmachine), waarmee producenten de kwaliteit van hun producten eenvoudig kunnen controleren aan de hand van onder meer 3D-inspecties, certificering van gereedschappen, CAD-vergelijking, dimensionale analyse en reverse engineering. De Faro meetarm is speciaal ontwikkeld om te voldoen aan de uiteenlopende en steeds hogere eisen die productiebedrijven stellen.

3D-scanner zorgt voor interne logistiek zonder conflicten
Een Incobelt conveyor heeft een slim wisselsysteem waardoor productiestilstand tot een minimum beperkt kan worden bij een gescheurde transportband of een defecte rol.

Grotere projecten
Voor de bandenindustrie doet Westerhof al meer dan vijftig jaar werkzaamheden. De projecten spelen zich hoofdzakelijk af in Duitsland, af en toe in Engeland, Frankrijk, Spanje en Italië. Omdat een band vaak door meerdere hallen en verdiepingen op de meest efficiënte manier tussen, over of langs alle machines die daar al staan moeten, gaat dit door middel van bordessen of hangende constructies waarop de Incobelt transportbanden worden gemonteerd. Een Incobelt conveyor heeft een slim wisselsysteem waardoor productiestilstand tot een minimum beperkt kan worden bij een gescheurde transportband of een defecte rol. De projecten werden echter steeds groter qua omvang en daarom schafte Machinefabriek Westerhof een 3D-scanner aan. “Bovendien werden we vanwege onze ervaring steeds vaker gevraagd voor haalbaarheidsstudies”, aldus Mark Waanders, bedrijfsleider en verantwoordelijk voor de productie. “Het kwam voor dat we voor projecten wel meerdere weken aan het inmeten waren om er vervolgens mee aan de slag te gaan en te constateren dat we die ene staander net gemist hadden.”

Faro 3D-scanner
Het idee van Machinefabriek Westerhof om een 3D-scanner aan te schaffen, kwam in 2010 van projectmanager Gerrit Meylof. Hij had een demonstratie gezien en zich daarna verdiept in het 3D-scannen. “Al vrij snel kwamen we erachter dat het zéér interessant voor ons zou kunnen zijn, maar omdat we nog geen ervaring hadden met het scannen en verwerken ervan hebben we de keuze gemaakt om eerst een partij te zoeken die in opdracht 3D-scans maakt”, aldus Pascal Teerlink, manager engineering bij Machinefabriek Westerhof. “Na een aantal scans te hebben uitbesteed hebben we in 2012 besloten om zelf te investeren in een 3D-scanner. We hebben geen lang onderzoek gedaan naar verschillende types, omdat we midden in de projecten zaten en inmiddels gewend waren aan de Faro-scanner met Faro Scene software van onze 3D-scan leverancier. Daarom was de keuze voor Faro snel gemaakt.”

Een Incobelt conveyor heeft een slim wisselsysteem waardoor productiestilstand tot een minimum beperkt kan worden bij een gescheurde transportband of een defecte rol.

Niet meer zonder
“Door de aanschaf van de scanner hebben we de duur van het inmeten verkort van weken naar gemiddeld 1 á 2 dagen”, zegt Teerlink. “Met de scan zijn meetdata compleet en direct beschikbaar en hoef je niet terug naar de locatie of de klant lastig te vallen wanneer meetdata ontbreken. Daarnaast is het een groot voordeel dat we fouten kunnen minimaliseren. Bij het inmeten worden veel bouwtechnische zaken aangenomen, zoals op de bouwtekening vermeld. Echter, is de praktijk toch vaak anders. Doordat we nu onze machines in een scan kunnen projecteren, zien we direct of er conflicten zijn. Bijvoorbeeld een gasleiding die in de weg hangt of een extra staander die naderhand is geplaatst, zonder de bouwtekening aan te passen.” Met de aanschaf van de 3D-scanner krijgt Machinefabriek Westerhof steeds vaker de vraag om scans te maken. “We verhuren de scanner samen met een engineer en verwerken de scans, zodat de opdrachtgever uiteindelijk een bruikbare scan ontvangt”, vertelt Waanders.