Blom groeit door naar 19 heftruckopleidingslocaties

Met drie nieuwe opleidingslocaties in Amersfoort, Deventer en Doetinchem heeft Blom opleidingen zijn netwerk aanzienlijk uitgebreid. De erkende heftruckopleider beschikt nu over 18 vestigingen verspreid over heel Nederland. In oktober volgt in Wijchen een 19e vestiging.

Hiermee is een opleiding altijd in de buurt. Daarbij blijft het niet, stelt commercieel manager Maarten Dullaert van Blom Opleidingen: “Met een landelijk dekkend netwerk kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren.” Begin dit jaar telde de specialist in heftruckopleidingen nog maar dertien locaties. In het voorjaar werd het netwerk al uitgebreid met nieuwe locaties in Heerlen en Assen. Nu komen daar nog eens vier locaties in Midden- en Oost-Nederland bij. “Op korte termijn willen we doorgroeien naar 22 vestigingen. Met name in het midden en westen van het land telt ons netwerk nog een aantal witte vlekken’”, stelt Dullaert.

De uitbreiding heeft alles te maken met de sterk groeiende economie, waardoor de vraag naar gecertificeerde heftruckchauffeurs snel toeneemt. “De vijver met ervaren heftruckchauffeurs is inmiddels leeggevist. Het gevolg is dat nu grote aantallen nieuwe medewerkers moeten worden opgeleid tot heftruckchauffeur. In de eerste helft van dit jaar waren onze heftruckopleidingen vrij vaak volgeboekt. Als de trend zich doorzet, komen we eind dit jaar uit op een record van ruim 20.000 cursisten”, schat Dullaert.

Altijd een opleiding in de buurt
Een groter netwerk betekent tevens een betere dienstverlening aan klanten, die nu altijd bij een Blom-opleidingslocatie in de buurt terecht kunnen. Landelijk opererende klanten zoals uitzendbureaus of logistiek dienstverleners kunnen zelfs door heel Nederland worden bediend. Bovendien stijgt met het aantal locaties ook het aantal startdata. “Die startdata plannen wij zoveel mogelijk opeenvolgend. Als de tweedaagse opleiding op donderdag en vrijdag in de dichtstbijzijnde locatie is volgeboekt, kunnen cursisten de maandag en dinsdag daarop terecht op een naburige locatie. Daardoor zijn dus altijd heel snel opleidingsplekken in de buurt beschikbaar”, legt Dullaert uit.

Ook worden nieuwe lestijden ingevoerd. Een opleidingsdag begint voortaan om 7.00 uur en duurt tot 14.30 uur. Deelnemers komen dus voor de files aan en zijn voor de files weer thuis. Daarnaast is het aandeel theorie in de opleidingen verlaagd, waardoor meer ruimte ontstaat voor de praktijk. Beginnende heftruckchauffeurs zitten verspreid over twee dagen minstens tien uur op een truck onder begeleiding van een instructeur. Gevorderde chauffeurs die een eendaagse opleiding volgen, brengen minstens zes uur op een truck door. Dullaert: “Chauffeurs die op herhaling moeten, kunnen kiezen uit twee lestijden: van 7.00 tot 10.30 uur of van 11.00 uur tot 14.30 uur. Zij brengen minstens tweeënhalf uur door op de heftruck. Omdat een opleiding maximaal acht plekken telt, krijgt iedere deelnemer volop aandacht.”

Energie-neutrale heftruckopleiding
Op termijn streeft Blom naar verdere professionalisering en verduurzaming van het opleidingsaanbod. De vier nieuwe vestigingen zijn stuk voor stuk bestaande huurpanden, die razendsnel worden omgebouwd tot opleidingslocatie. Met in totaal 39 nieuwe driewielheftrucks, reachtrucks en stapelaars van Still is straks ook de heftruckvloot op peil gebracht. “Als het aantal cursisten groot genoeg is, willen we op termijn overal eigen panden neerzetten. Daarvoor werken we nu aan een standaard ontwerp voor een pand, dat volledig is toegespitst op heftruckopleidingen en dat we overal kunnen neerzetten. Deze standaard-panden zullen volledig duurzaam zijn, inclusief zonnepanelen voor het opladen van trucks”, verklaart Dullaert. “Het is onze ambitie om door te groeien tot de eerste volledig energie-neutrale aanbieder van heftruckopleidingen.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Snel herstel Chinese logistieke ketens

08-04 Twee derde van de Chinese fabrikanten, (r)etailers en logistieke dienstverleners zijn al op 80…

Transport en Logistiek

Jungheinrich’s nieuwste heftruck met geïntegreerde lithium-ion accu is game changer

03-02 Jungheinrich presenteert zijn nieuwste elektrische heftruck met geïntegreerde lithium-ion accu: de EFG P30i. De…

Transport en Logistiek

Jubileumeditie APEX al uitverkocht

30-01 Een half jaar voor aanvang van de tiende editie van APEX is de internationale…

Transport en Logistiek

Bijzondere afstandsbediening

31-12 Roos Kunststof Rijplaten Verhuur uit Den Haag heeft een Volvo FMX 460 8×2 tridem…

Transport en Logistiek

Duurzaam gebruik hijsmiddelen

18-12 De Rotterdamse bedrijven Van Oord en Hendrik Veder Group hebben een contract getekend voor…

Plaatbewerking

Trumpf legt puzzel van autonome fabriek

10-12 Trumpf keek op de Blechexpo in de glazen bol. Wat zijn de ontwikkelingen op…

Toeleveren

Motrac Industries keert terug naar Zutphen

04-12 Motrac Industries komt na 25 jaar weer terug naar Zutphen. Het bedrijf zal een…

Logistiek

Flexibel legbordsysteem

03-12 Sortimo brengt met FR5 een gloednieuw legbordsysteem op de markt, speciaal ontworpen voor koerier-,…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV