Familiegevoel en servicegerichtheid blijven de basis

0

Van Hoorn Machining in Veldhoven is 25 jaar na de oprichting nog altijd een echt familiebedrijf, met een eigen sfeer waar de medewerkers graag werken. Dat zal ook zo blijven nu oprichter Jack van Hoorn (68) een stap terugdoet en de leiding van het bedrijf heeft overgedragen aan zijn zoon Robin van Hoorn en Ronnie Bons, die beiden de titel van directeur hebben gekregen. De volgende generatie wil dat familiegevoel in stand houden. Wat ook niet zal veranderen is de servicegerichtheid van de Brabantse machineleverancier. Service vormde 25 jaar geleden de basis van Van Hoorn Machining en is nog steeds de sleutel tot succes.

Jack en Ingrid van Hoorn en hun twee opvolgers hadden allemaal mooie activiteiten bedacht om het zilveren jubileum te vieren. Samen met alle medewerkers en hun gezinnen zouden ze een weekend naar Disneyland Parijs gaan. Op de TechniShow had de zaag- en opslagspecialist willen uitpakken. Samen met de vaste standbouwer was een vernieuwde en unieke stand ontwikkeld, in het teken van 25 jaar Van Hoorn Machining. De directies van Kasto en Wikus, de twee belangrijkste leveranciers, waren persoonlijk uitgenodigd voor een bezoek aan de beurs en feestelijke activiteiten. Door het coronavirus is het er allemaal (nog) niet van gekomen.

Hoe verschrikkelijk de effecten van het virus ook zijn, Jack van Hoorn ziet er ook een klein pluspuntje voor hem in: “Ik zag er best tegenop om het bedrijf los te laten, het is tenslotte toch mijn kindje. Maar nu we vanwege het virus voornamelijk thuis werken, heb ik wel makkelijker kunnen wennen aan die gedachte.”

Beetje blijven sleutelen

Hij mag dan moeite hebben met het loslaten, Jack van Hoorn laat zijn bedrijf wel met een gerust hart achter. “Robin en Ronnie zijn positieve jongens, die goed weten wat ze willen.” Helemaal weg is hij bovendien nog niet. Het team van Van Hoorn Machining kan altijd rekenen op zijn vakkennis en expertise als dat nodig is. Jack van Hoorn zal zijn gezicht nog laten zien op vakbeurzen als TechniShow en METAVAK, waar hij al zo lang komt en zo veel mensen kent. En misschien wel het allerleukste wat hij blijft doen: een beetje sleutelen aan de gebruikte machines die terugkomen in het magazijn in Veldhoven.

Zo is hij op 1 juni 1995, samen met zijn vrouw Ingrid, ook begonnen: als servicebedrijf voor werktuigmachines repareerde en onderhield Van Hoorn draai- en freesbanken alsmede zaagmachines van Kasto. Na enkele jaren alleen de service aan deze machines te hebben gedaan wilde Jack van Hoorn verder groeien. Hij zocht contact met Kasto Maschinenbau – met wie Van Hoorn al sinds 1984 een goed contact onderhield – en na een gesprek met eigenaar Armin Stolzer op de fabriek in Achern (D) mocht hij de fabrikant van zaagmachines en opslagsystemen vanaf 1998 in Nederland gaan vertegenwoordigen.

In 2011 kwam daar ook de Belgische markt bij. Sinds 2008 is Van Hoorn Machining ook dealer van de zaagbanden van Wikus. Twee topmerken in de markt, die allebei – zowel individueel als samen –  voortdurend innoveren. “We vertegenwoordigen daarnaast nog een aantal kwaliteitsmerken, maar vooral Kasto en Wikus hebben een goede naam in de markt met hun kwalitatief uitstekende producten. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee. Mede hierdoor hebben we ons bedrijf kunnen opbouwen en hebben wij bijvoorbeeld weinig last gehad van de financiële en economische crisis in de jaren na 2008.”

Omgekeerd is Kasto ook blij met Van Hoorn Machining. “Wereldwijd behoren we al jaren tot de top drie beste dealers”, zegt Ronnie Bons. “We zitten een paar keer per jaar met de Kasto-directie om tafel en merken dan dat ze geïnteresseerd zijn in onze mening en ideeën. Dat hebben we verdiend met onze prestaties.”

De nieuwe KastoMiwin A4.6 automatische dubbelverstekmachine.
De nieuwe KastoMiwin A4.6 automatische dubbelverstekmachine.

Overal welkom

Van Hoorn heeft altijd doordacht en verantwoord ondernomen. Het bedrijfspand in Veldhoven leek even te klein te worden maar na een uitbreiding is er genoeg kantoor- en magazijnruimte. “We kunnen ons hier heel goed redden”, aldus Robin van Hoorn. “Het pand werkt als een harmonica, we kunnen gemakkelijk uitbreiden en afslanken.” In de showroom en testruimtes van zowel Kasto als Wikus kunnen alle demo’s en testen uitgevoerd worden die alle Nederlandse en Belgische klanten zich kunnen wensen.

“Daarnaast is eigenlijk heel Nederland en België een showroom voor Van Hoorn Machining, doordat we goede relaties onderhouden met al onze klanten zijn we overal welkom voor referentiebezoeken met nieuwe prospects”, vertelt Ronnie Bons. “Dit komt door onze servicegerichtheid, maar bijvoorbeeld ook doordat we de mensen aan de machines gratis scholen, zodat ze weten waar ze mee bezig zijn en het maximale rendement uit machine en gereedschap halen. De machineoperator kan daardoor ook goed uitleg geven over zijn machine. Dat werkt heel positief.”

Coronamaatregelen

Van Hoorn Machining heeft een fijne club medewerkers, met onder andere vier servicemonteurs. Die hebben het in het coronatijdperk nog steeds erg druk, waarbij de veiligheidsmaatregelen uiteraard goed in acht worden genomen, zowel in het eigen bedrijf als bij de klanten. De monteurs komen momenteel niet naar Veldhoven maar krijgen de onderdelen die ze nodig hebben opgestuurd. “Dit werkt heel goed en we blijven dit zeker doen, dit scheelt veel reistijd”, zegt Robin van Hoorn. Alle machines die in huis zijn gehaald voor presentatie op TechniShow zijn inmiddels verkocht en uitgeleverd. Waaronder ook de nieuwe KastoMiwin A4.6 automatische dubbelkolomsverstekmachine, die het hoogtepunt van de beurs had moeten zijn.

Plan voor verdere groei

Ronnie Bons en Robin van Hoorn hebben een plan uitgewerkt – in samenwerking met de medewerkers – dat voor verdere groei in de komende vijf jaar moet zorgen. De sfeer van het familiebedrijf staat voorop en de aandacht voor service blijft behouden. Al voor de coronacrisis hebben ze bedacht om klanten bij de aanschaf van nieuwe machines alternatieve investeringsvormen aan te bieden. Ronnie Bons: “Deze crisis heeft ons er nog meer van overtuigd dat we die kant op moeten. Klanten kunnen misschien niet investeren in een topkwaliteit zaagautomaat, maar hebben daar wel een x-bedrag per maand voor over. Je kunt dan denken aan bijvoorbeeld een combinatie van huur met optie tot koop. Zo wordt het voor iedereen mogelijk om over een kwaliteitsmachine van Kasto te beschikken.
Ook het servicegebeuren wordt verder uitgebreid. Robin van Hoorn: “Met onze technische ondersteuning en levering van onderdelen streven ernaar we binnen 24 uur de problemen bij klanten op te lossen. In zeker 99 procent van de gevallen lukt dat ook. Daarnaast denken we nu ook aan servicecontracten voor een vast bedrag per maand, waarmee klanten dan de zekerheid hebben van een goed functionerende machine en altijd geschoold personeel.”