Laserlassen draagt bij aan sneller elektrisch tanken

Het studententeam InMotion van de Technische Universiteit Eindhoven werkt samen met Amada Weld Tech om met geavanceerde lastechnologieën ‘s werelds snelst ladende batterijpakketten te maken.

InMotion demonstreert het potentieel van elektrisch tanken in endurance races, met een volledig elektrische endurance raceauto.

Het opladen van een elektrische auto net zo snel en gemakkelijk als het tanken van een benzineauto, ook wel Electric Refuelling genoemd, is de drijfveer van InMotion. Dat kan elektrisch rijden namelijk de standaard maken.

Koeloplossing op celniveau

Technologisch gezien is elektrisch tanken een grote uitdaging. InMotion haalde al een oplaadtijd van minder dan 12 minuten, allemaal volledig geïmplementeerd in endurance raceauto’s. Met hun batterijpakket van de volgende generatie gaan ze nog een stap verder in de technologische uitdaging. De studenten zijn van mening dat de oplaadtijd verder kan worden verkort, met een state-of-the-art koeloplossing op celniveau. InMotion werkt samen met Amada Weld Tech om geavanceerde lastechnologieën te gebruiken om ongelijksoortige metaalverbindingen met een lage weerstand tussen cellen te creëren, als aanvulling op de efficiënte koeltechnologie op celniveau.

Koeling op celniveau

De volgende stap naar elektrisch tanken: het ontwikkelen van een revolutionair batterijpakket met een nog effectiever koelsysteem. InMotion verbetert zijn eerdere prestatie door over te stappen van koeling op paneelniveau naar koeling op celniveau. Deze cruciale stap kan worden vergeleken met het overschakelen van de aderen van een menselijk lichaam naar de ingewikkelde haarvaten, wat zorgt voor meer oppervlak en dus verbeterde koelsnelheden.
Naast koeling op celniveau was InMotion ook op zoek naar een manier om de verbindingen van hun pouch cells tabs te optimaliseren. Samen met Amada Weld Tech werden meerdere technieken geëvalueerd om de aluminium en vernikkelde koperen celtabs met elkaar te verbinden. De verbindingen werden getest op herhaalbaarheid, elektrische weerstand en sterkte. De gezamenlijke conclusie: laserlassen kwam als ideale oplossing naar voren.

Optimaal ontwerp voor laserlasproces

Amada Weld Tech en InMotion hebben hun krachten gebundeld om zowel het lasproces als het productontwerp te optimaliseren, met lasgemak en reproduceerbaarheid in het achterhoofd. Een effectieve samenwerking sinds de vroege ontwerpfasen van het batterijpakket resulteerde in een moduleontwerp dat is geoptimaliseerd voor het laserlasproces. Dankzij de ontwerpcapaciteit en -mogelijkheden van InMotion en de expertise van Amada Weld Tech op het gebied van laserlassen, werd een hoogwaardige, stabiele lasverbinding gecreëerd met behulp van een uitdagende materiaalcombinatie. Deze prestatie stuwde de studenten van InMotion naar hun uiteindelijke doel om een van ’s werelds snelst opladende batterijpakketten te creëren.

Met deze doorbraak plaatst InMotion zichzelf in de voorhoede van geavanceerde technologie en biedt het een kijkje in een toekomst waarin opladen net zo eenvoudig zal zijn als conventioneel tanken. Naarmate de wereld op weg is naar elektrificatie, zal de vooruitgang van InMotion op het gebied van batterijkoeling het landschap van duurzaam transport vormgeven.

Versnelde energietransitie

InMotion zal het potentieel van elektrisch tanken demonstreren in endurance races, het beste platform voor nieuwe ontwikkelingen om te testen. Hun ambitie is om tijdens de 24 uur van Le Mans deel te nemen aan de Garage 56-klasse, met een volledig elektrische endurance raceauto. In de tussentijd blijven zowel Amada Weld Tech als InMotion de oplossingen voor het lassen van batterijen verbeteren en inspireren ze academici en bedrijven om de energietransitie binnen de automobielsector te versnellen.

 

 

 

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Plaatbewerking

Trumpf showt instapmodellen voor laserlassen en kanten

04-03 Daarnaast is op de stand natuurlijk informatie beschikbaar over alle oplossingen die Trumpf voor…

TechnishowNieuws

Yaskawa met gerobotiseerde laserlascel op TechniShow

07-02 Door de snelle opkomst van het handmatige laserlassen in de metaalverwerkende industrie blijkt er…

Verbinden

Amada Weld Tech lanceert Jupiter laserlassysteem

13-12 De Jupiter is volgens de producent ideaal voor batterijmodules van maximaal 300x300x300 mm, met…

Verbinden

Introductie nieuw concept voor gerobotiseerd laserlassen

04-10 De drie bedrijven zijn met dit concept de eerste aanbieder van een dergelijk systeem…

Verbinden

Amada Weld Tech verbetert procesbeheersing van puntlassen

06-03 De closed-loop feedback functionaliteit van Amada Weld Tech stelt productiebedrijven in staat om een…

Verbinden

Las grote verscheidenheid aan toepassingen met IS-Q Series van Amada Weld Tech Europe

09-01 De IS-Q serie van Amada Weld Tech Europe biedt controlebewaking met zowel de MG3…

Plaatbewerking

De lat ligt hoog bij Dumaco Varsseveld

21-06 In een modern bedrijfspand met opvallend veel licht beschikt Dumaco Varsseveld over een groot…

Verbinden

Tata Steel opent nieuwe onderzoeksfaciliteit laserlassen

09-02 Hans van den Berg, CEO Tata Steel Nederland: “Goede lasbaarheid is een vereiste voor…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV