Oprichting nieuwe technische commissie voor laserlassen

0
342

In een nieuwe poging om de populariteit van het laserlassen in Nederland te vergroten, heeft een aantal partijen de handen ineen geslagen. Ze laten onder meer interviews afnemen bij gebruikers en potentiële gebruikers van het laserlassen, om erachter te komen waarom zij deze techniek nu wel, of juist niet toepassen.

Dat het laserlassen zo moeizaam haar intrede doet in de Nederlandse industrie is genoegzaam bekend. Ondanks alle veelbelovende perspectieven leidt de techniek in ons land al jaren een kwakkelend bestaan. Daarom richten enkele partijen nu een nieuwe technische commissie op. Hiervoor hebben Trumpf, AWL-Techniek, LAC, NIL en FDP de koppen bij elkaar gestoken. Zij noemen de geringe toepassing verontrustend, omdat het laserlassen in het buitenland inmiddels al wel vaak wordt toegepast. Ons land blijft dus achter. Directeur Ger van der Endt van Trumpf Nederland: “Als AWL bijvoorbeeld een symposium over laserlassen houdt, is 80 procent van de bezoekers Nederlands. De rest komt uit het buitenland, met name Duitsland. Vervolgens laten de Nederlanders het echter afweten en zijn het vooral de Duitse bezoekers waar AWL werk uit haalt.”

Versnellen
Dit voorbeeld illustreert niettemin ook dat er wel degelijk belangstelling is. Van der Endt: “Wij zien duidelijk dat er behoefte is om het laserlassen toe te passen, maar de markt is terughoudend. Wij willen samen gaan kijken hoe we deze techniek nu versneld onder de aandacht kunnen brengen. Daarover gaan we brainstormen. Maar alvorens dat te doen, moeten we eerst weten waar het aan schort. Daarom laten we nu eerst deze interviews doen.”

Vooruitlopend op de resultaten daarvan, heeft Van der Endt natuurlijk wel zo zijn vermoedens waar het aan ligt dat het maar niet wil lukken met het laserlassen. “Voor een deel ligt dat aan de constructeurs, dat zagen we ook bij het buislasersnijden. Ze staan er niet voor open, ze denken er niet aan of ze vinden het lastig omdat ze producten anders moeten definiëren. Een ander punt is natuurlijk dat bedrijven die misschien wel willen gaan laserlassen aanhikken tegen de investering.”

Dure techniek
Laserlassen staat te boek als een dure techniek. Op de website www.modernelaserbronnen.nl noemt het LAC als nadeel van laserlassen dat er relatief dure apparatuur noodzakelijk is en dat de opstartkosten relatief hoog zijn in vergelijking met handmatig lassen, omdat een robot geprogrammeerd moet worden en soms een lasmal gemaakt moet worden. “Maar”, zegt het LAC over de kosten: “Bij het vergelijken van de kosten van verschillende lasprocessen is het belangrijk te kijken naar de totale kosten in het productieproces. Zo kan het zijn dat de kosten per meter laslengte weliswaar hoger zijn, maar dat laserlassen uiteindelijk toch goedkoper is, omdat bijvoorbeeld minder productdelen nodig zijn, bespaard kan worden op lasnaadvoorbereiding en op nabewerking zoals richten en slijpen, en dunner materiaal gekozen kan worden omdat er minder vervorming optreedt.”

Ruim een jaar geleden heeft het LAC ook al een praktijkrichtlijn laserlassen inclusief certificatieschema gepubliceerd om het laserlassen beter ‘aan de man te brengen’.

Succesvol
AWL Techniek in Harderwijk is ondertussen heel succesvol met laserlassen. Het bedrijf bouwt geautomatiseerde lasmachines voor met name de automotive. Eind vorig jaar heeft AWL Europa’s eerste lasergelaste CCB (Cross Car Beam) gerealiseerd. In opdracht van Kirchhoff Automotive is een productielijn gebouwd, bestaande uit onder andere twee laserlasmachines, die garant staat voor de productie van 220.000 CCB’s per jaar.

Recentelijk is een nieuwe afdeling R&D opgericht en toegevoegd aan de engineeringafdeling. Daarbinnen is een projectteam gestart dat zich richt op het laserlassen van rails voor autozittingen. Andere items waar R&D zich op richt zijn onder andere vision in robot-logistieke toepassingen en het verder ontwikkelen van laserlastoepassingen voor rugleuningen van voor- en achterzittingen. AWL stelt dat de laserlastechnologie de afgelopen jaren een grote sprong gemaakt. Steeds meer bedrijven zien de voordelen die deze techniek biedt. AWL heeft zichzelf ten doel gesteld om als markleider op het gebied van laserlassen in de seating market, haar kennis en ervaring in te zetten in andere automobielsegmenten, zoals body en interieur.