Emag informeert klanten over revolutie in autoproductie

0
31

Steekwoorden als elektromobiliteit, autonoom rijden en big data schetsen een fundamentele verandering in de mondiale auto-industrie. Deze gaat gepaard met verregaande veranderingen in de productie houdt dus een grote opdracht in voor de machinebouw die daar achter staat. De digitale en elektrische revolutie stond onlangs dan ook centraal op het Technologieforum van de Duitse machinebouwer Emag in Salach.

“Wat zouden producerende ondernemingen nu moeten doen om zich op goed voor te bereiden op deze verandering?, zo luidde één van de centrale vragen op het tweedaagse evenement. Daarop had Michael Zäh van de leerstoel Werktuigmachines en Productietechniek aan de Technische Universiteit München wel een antwoord. Hij maakte duidelijk hoe werktuigmachinebouwers en gebruikers kunnen profiteren van big data en digitale tweelingen. Hij pleitte ervoor dat gebruikers van werktuigmachines bij het thema Industrie 4.0 eerst goede afwegingen maken en vervolgens gericht beslissen wat voor de eigen onderneming goed is. Dat moeten ze dan stapsgewijs invoeren. Voor de machinebouw gaat het er momenteel om de actuele aanzetten van de informatica tot kunstmatige intelligentie om te zetten in nieuwe producten zoals condition monitoring en predictive maintenance.

Car as a Service
Stefan Bratzel, oprichter van het auto-instituut Center of Automotive Management, beschreef de mobiliteit van de toekomst. In 2030 zou nog maar de helft van de nieuwe auto’s een verbrandingsmotor hebben. De rol van elektromobiliteit wordt dus groter. Eveneens belangrijk is het thema connectivity dat tot nieuwe functies in de auto leidt. Als klant kan men straks verschillende diensten op afroep in de auto benutten. Daarbij komen nieuwe mobiliteitsdienstverleningen als ‘Car as a Service’ waarmee de businessmodellen van de automobielindustrie radicaal veranderen. Tot slot geldt voor de automotive industrie dat ze veel kennis op softwaregebied op moet bouwen en partnerschappen met big data spelers moet nastreven. De presentaties van de deskundigen werden begeleid door sessies van Emag experts. Ze berichtten onder meer over de digitalisering van werktuigmachines, het potentieel van additieve productie, turn key productieoplossingen voor nieuwe e-motor onderdelen en het compleet bewerken van aandrijfcomponenten door multitechnologie machines. Daarnaast was er in de nieuwe productiehal van Emag een themawereld. Hier informeerden machinebouw deskundigen de bezoekers over innovaties rondom Industrie 4.0, virtual reality, productiesystemen en de productie van elektromotoren.

In de themawereld draaide alles om elektromobiliteit, Industrie 4.0 oplossingen en complete productiesystemen.

Conclusie
De conclusie van Emag na twee dagen: “Veel gasten hebben ons bevestigd dat we enerzijds de juiste thema’s hebben aangesneden. De talrijke facetten van de digitalisering houden de branche momenteel flink bezig en dagen de productieplanners uit. Anderzijds hebben we iedere gast de nodige vrije ruimte gegeven om zijn uitdagingen te bespreken. We zijn er van overtuigd dat we onze klanten inhoudelijke hulp en prikkels hebben gegeven om daarmee verder te gaan”, aldus Friedemann Lell, directeur van Emag Salach.