Service & Maintenance Congres: Groeien met service en onderhoud

0
482

Waar service en onderhoud voorheen vooral ‘dienstbaar’ waren, worden ze tegenwoordig steeds meer onderdeel van het primaire proces in de maakindustrie en andere kapitaalintensieve sectoren. Operational excellence en innovatie zijn daarbij de sleutelwoorden. Die service- en onderhoudsbusiness duurzaam en winstgevend inrichten, dat is het centrale thema van de achtste editie van het Service & Maintenance Congres. SMC’14 wordt georganiseerd door Mikrocentrum en vindt plaats op 6 februari 2014 in het Amrâth Hotel Brabant in Breda.

Het gratis toegankelijke event is bedoeld voor organisaties die op zoek zijn naar de mogelijkheden en strategieën voor duurzame en winstgevende service- en onderhoudsbusiness. “Voor veel van hen blijkt de organisatie en sturing van waarden voor interne en externe klanten nog een lastige opgave te zijn. Op dit congres wordt duidelijk gemaakt hoe ‘best-in-class’ bedrijven succesvol inspelen op veranderende mogelijkheden, behoeften en verwachtingen van klanten”, verklaart Herman van Wierst, manager Service & Maintenance Congres bij Mikrocentrum. De doelgroep van SMC’14 omvat directieleden en managers in de proces-, semiproces- en discrete industrie, transport/logistiek, offshore/maritiem, openbaar vervoer, luchtvaart, bouw/infra, energie en de gerelateerde technische en zakelijke dienstverlening. Naast het lezingenprogramma biedt de expo informatie over uiteenlopende onderwerpen, van servicetransformatie en customer experience tot onderhoudsbewust ontwerpen en condition-based maintenance.

Praktijkverhalen
Bij de invulling van SMC’14 werkt Mikrocentrum onder meer samen met het Dutch Institute World Class Maintenance (DI-WCM). Service en maintenance hebben alles met elkaar te maken, zegt senior programmamanager Corina van Unen. “Het doel is te zorgen dat assets langer meegaan, in financieel, duurzaamheids- en milieutechnisch opzicht. Naast de techniek staan de bedrijfsprocessen centraal. Tijdens het congres zullen bedrijven uit ons netwerk praktijkverhalen houden, met een strategische insteek, vooral over procesinnovatie.” Dat innovatie in deze sector inderdaad hoog op de agenda staat, blijkt uit recent onderzoek van DI-WCM. Een derde van de respondenten verwachtte tussen de vijf en tien procent van het maintenancebudget, of zelfs meer, te investeren in innovatie.

Operational excellence
Jan Willem Vernhout van CoThink is dagvoorzitter voor het congresonderdeel Maintenance Management, waarin de focus ligt op operational excellence. Een van de keynote sprekers is Jan-Hein de Groen van Tata Steel. Vernhout: “Zij hebben onlangs een intern document gepubliceerd met de toekomstvisie op onderhoud, geënt op operational excellence. Ze zien dat onderhoud een essentiële bijdrage levert aan betrouwbare installaties. Natuurlijk blijft onderhoud voor bedrijven uiteindelijk een kostenpost, maar als je er geld aan uitgeeft, doe het dan op zo’n manier dat het maximaal bijdraagt aan je bedrijfsdoelstellingen.” Een tweede keynote komt van Vlisco, het Helmondse bedrijf dat topkwaliteit modestoffen (gebatikt textiel) levert voor de West-Afrikaanse markt. “Door hun werkprocessen op een hoog niveau te houden – met hoge kwaliteit productie, gemotiveerde medewerkers en een veilige installatie – weten ze de concurrentie uit China te overleven. Ze hebben mensen die al vele jaren in onderhoud werken, dus de kennis is er. Het gaat erom hen erbij te betrekken en het verbeterproces met het team op gang te krijgen en in stand te houden.”

Drijvers van groei
De verkoop van producten stond van oudsher centraal in de business-to-business maakindustrie en onderhoud en services dienden enkel ter ondersteuning. In toenemende mate echter proberen bedrijven van hun service- en onderhoudsafdeling een zelfstandige business te maken. Hun doel is de omzet te handhaven en groei te realiseren, gelet op de toenemende mondiale concurrentie en de veranderende klantbehoeftes. Dat stelt Hilbrand Rustema, directeur van Noventum Service Management. In het congresonderdeel Service Management presenteert hij een wereldwijd onderzoek naar de drijvers van groei, nu én in de toekomst. Waar veel bedrijven groei hoog op de agenda hebben staan, weet maar een select groepje die groei daadwerkelijk te realiseren. De snelstgroeiende bedrijven kenmerken zich door een breed, coherent portfolio aan groeistrategieën, waarin services een belangrijke rol spelen. Klantgericht innovatievermogen is een van de belangrijkste succesfactoren.

Business Process Outsourcing
Service-innovatie staat ook centraal in de keynote van Ramon Caanen, Vice President Services Innovation bij Océ, inmiddels een divisie binnen de Canon Groep. Océ ontwikkelt printers voor kantooromgevingen en de professionele markt. Het bedrijf kent van oudsher een verdienmodel met inkomsten uit de verkoop van printers, toners en inkten, en diensten rondom deze producten. Daarnaast is Océ in de jaren negentig gestart met het overnemen van de print- en postkameroperaties van bijvoorbeeld onderwijsinstellingen, verzekeraars en banken, compleet met apparatuur en personeel. “Deze traditionele vorm van Document Outsourcing staat echter onder druk, onder meer vanwege de transitie naar digitaal. We zullen mee moeten veranderen, en services moeten ontwikkelen in groeiende segmenten, door meer, en meer complete, gegevensintensieve bedrijfsprocessen te gaan managen voor onze klanten. We noemen dit Business Process Outsourcing. Een sprekend voorbeeld betreft het proces voor technische productinformatie en documentatie, die vaak beschikbaar wordt gemaakt in zowel papieren vorm als in diverse digitale uitingen. Het compleet beheren van dit soort processen betekent op een hoger niveau waarde toevoegen aan het bedrijfsproces van onze klanten, en past binnen de benoemde groeidomeinen voor Business Services.”

Website smc-congres  (informatie en inschrijving)