VDL scoort miljoenenorder voor nieuwe AGV

VDL heeft een miljoenenorder ontvangen van ECT in Rotterdam voor de levering van 22 Automatisch Gestuurde Voertuigen (AGV) voor de ECT Delta Terminal. AGV’s worden gebruikt bij het transport van zeecontainers in haventerminals. Vanaf oktober zullen de eerste voertuigen geleverd worden. Tevens is er een optie voor nog eens 62 AGV’s.

In slechts 12 maanden tijd heeft de VDL Groep een nieuwe generatie elektrisch aangedreven dieselhybride AGV’s ontwikkeld en geproduceerd. De VDL-bedrijven VDL Containersystemen, Advanced Public Transport Systems (APTS) en VDL Steelweld hebben hiervoor hun kennis en productietechnieken gebundeld. Bij de ontwikkeling lag de focus op kostenreductie en een verbeterde betrouwbaarheid met zo min mogelijk belasting van het milieu.

Eigenschappen
Het eerste prototype VDL AGV is in oktober 2011 geleverd aan ECT. Daar werd de VDL AGV drie maanden lang, 24 uur per dag getest op kwaliteit en prestatievermogen. Het voertuig is in staat om zonder chauffeur volledig computergestuurd zeecontainers van diverse afmetingen (maximaal 45 voet; ongeveer 14 meter lang) te transporteren. Het kan maar liefst 70 ton gewicht aan en beweegt zich voort met een maximum snelheid van 21 km/u. Vanaf de ontwerpfase is er nauw samengewerkt met ECT om te komen tot een optimaal technisch ontwerp. Voor de aandrijving is gekozen voor een gezamenlijk ontwikkeld elektrisch aandrijvingsysteem van Siemens. Een kleine dieselmotor zorgt voor de aandrijving van een generator die vervolgens kracht geeft aan de elektrische motoren. Wanneer piekvermogen nodig is, zorgen ultra condensatoren voor extra energie. Na de succesvolle testperiode is het eerste prototype in operationeel gebruik genomen.
Kenmerkend voor de VDL AGV is de modulaire opbouw van het voertuig. Dit flexibele ontwerp zorgt ervoor dat bij een defect of slijtage van technische componenten alleen het betreffende component vervangen hoeft te worden. De VDL AGV is zo gebouwd dat ook nieuwe technieken, zoals inductie en waterstofaandrijvingen of GPS-navigatie, ingebouwd kunnen worden zonder grote aanpassingen. Daarnaast maakt de modulaire opbouw het mogelijk om het voertuig makkelijk aan te passen aan de wensen van de klant.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Transport en Logistiek

Tot drie ton laadvermogen voor Stäubli’s compacte AGV

12-07 Het doel van Stäubli was om een compacte AGV te ontwikkelen waarvan het hoge…

Automatisering

Kumatech en SafanDarley tonen totaaloplossing

11-04 De E-Brake 35T-1250 Premium kantbank vormt de basis van de SafanDarley E-Brake Mini Cell.…

Transport en Logistiek

Workshop over inzet AGV’s en mobiele robots

29-03 Integratie van AGV’s (automatisch geleide voertuigen) en mobiele robots leidt tot betere benutting van…

Transport en Logistiek

Handvatten voor inzet AGV’s en mobiele robots

20-03 Integratie van AGV’s (automatisch geleide voertuigen) en mobiele robots leidt tot betere benutting van…

Automatisering

AGV’s en software maken spuiterij efficiënter

13-02 In combinatie met de nieuwe DXQ-softwareproducten van Dürr’s Digital Factory komt de AGV goed…

Automatisering

Fastems integreert steeds meer AGV’s en AMR’s voor CNC-automatisering

12-09 De meeste typische AGV-toepassingen omvatten materiaal handling, het leveren van gereedschappen aan machines en…

Transport en Logistiek

Kumatech Highway showt mogelijkheden AGV’s

06-09 Op de highway zal Tractor Tom, die pallets vanaf een bokje oppakt, en Pallet…

Plaatbewerking

Prominente rol voor Tractor Tom AGV’s in logistieke concept MCM

24-03 Het eerste wat opvalt bij MCM (Machine Constructies Marknesse) is de duidelijke scheiding tussen…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV