VDL scoort miljoenenorder voor nieuwe AGV

VDL heeft een miljoenenorder ontvangen van ECT in Rotterdam voor de levering van 22 Automatisch Gestuurde Voertuigen (AGV) voor de ECT Delta Terminal. AGV’s worden gebruikt bij het transport van zeecontainers in haventerminals. Vanaf oktober zullen de eerste voertuigen geleverd worden. Tevens is er een optie voor nog eens 62 AGV’s.

In slechts 12 maanden tijd heeft de VDL Groep een nieuwe generatie elektrisch aangedreven dieselhybride AGV’s ontwikkeld en geproduceerd. De VDL-bedrijven VDL Containersystemen, Advanced Public Transport Systems (APTS) en VDL Steelweld hebben hiervoor hun kennis en productietechnieken gebundeld. Bij de ontwikkeling lag de focus op kostenreductie en een verbeterde betrouwbaarheid met zo min mogelijk belasting van het milieu.

Eigenschappen
Het eerste prototype VDL AGV is in oktober 2011 geleverd aan ECT. Daar werd de VDL AGV drie maanden lang, 24 uur per dag getest op kwaliteit en prestatievermogen. Het voertuig is in staat om zonder chauffeur volledig computergestuurd zeecontainers van diverse afmetingen (maximaal 45 voet; ongeveer 14 meter lang) te transporteren. Het kan maar liefst 70 ton gewicht aan en beweegt zich voort met een maximum snelheid van 21 km/u. Vanaf de ontwerpfase is er nauw samengewerkt met ECT om te komen tot een optimaal technisch ontwerp. Voor de aandrijving is gekozen voor een gezamenlijk ontwikkeld elektrisch aandrijvingsysteem van Siemens. Een kleine dieselmotor zorgt voor de aandrijving van een generator die vervolgens kracht geeft aan de elektrische motoren. Wanneer piekvermogen nodig is, zorgen ultra condensatoren voor extra energie. Na de succesvolle testperiode is het eerste prototype in operationeel gebruik genomen.
Kenmerkend voor de VDL AGV is de modulaire opbouw van het voertuig. Dit flexibele ontwerp zorgt ervoor dat bij een defect of slijtage van technische componenten alleen het betreffende component vervangen hoeft te worden. De VDL AGV is zo gebouwd dat ook nieuwe technieken, zoals inductie en waterstofaandrijvingen of GPS-navigatie, ingebouwd kunnen worden zonder grote aanpassingen. Daarnaast maakt de modulaire opbouw het mogelijk om het voertuig makkelijk aan te passen aan de wensen van de klant.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Transport en Logistiek

Kumatech Highway showt mogelijkheden AGV’s

06-09 Op de highway zal Tractor Tom, die pallets vanaf een bokje oppakt, en Pallet…

Plaatbewerking

Prominente rol voor Tractor Tom AGV’s in logistieke concept MCM

24-03 Het eerste wat opvalt bij MCM (Machine Constructies Marknesse) is de duidelijke scheiding tussen…

Plaatbewerking

VD Leegte Metaal wil af van uitslaan producten

27-01 Dit vergt nog wel het een en ander, want 70 tot 80 procent van…

Featured

247TailorSteel doet er alles aan om op tijd te blijven leveren

22-04 Hoewel ook bij de medewerkers van 247TailorSteel het dagelijks leven door het coronavirus op…

Automatisering

Jack, Tom en John brengen de orders geautomatiseerd door de fabriek

10-03 Kumatech-directeur Willem Kuunders is er nog altijd van overtuigd dat volledige automatisering van het…

Automatisering

Otto fleetmanager laat zelfrijdende voertuigen (samen)werken

05-03 Self Driving Vehicles (SDV’s), de nieuwe generatie AGV’s, rukken langzaam maar zeker op in…

Verspanen

Automatisch snijgereedschap samenstellen

08-10 Digitaal voorinstellen, balanceren en krimpen en de houders uiteindelijk in de machine plaatsen. Dat…

Automatisering

Altijd drang om te pionieren

25-09 De nieuwe SDV van Romias was de grote smaakmaker tijdens een bedrijfsrondleiding bij Itter.…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X