NLR ontwerpt lichtgewicht onderdeel voor Russische bedrijfswagen

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) werkt aan een lichtgewicht auto-onderdeel voor een betaalbare, Russische bedrijfswagen. Het composieten onderdeel wordt ontwikkeld voor het automobielinstituut van een Russische universiteit. Dit instituut (NNSTU) werkt samen met het automerk GAZ, dat al miljoenen voertuigen heeft geproduceerd. De bedrijfswagen is bestemd voor de Europese markt.

Het NLR heeft veel kennis en ervaring op het gebied van composieten, lichtgewicht- en recyclebare materialen. In de lucht- en ruimtevaart zijn deze materialen al lange tijd onderwerp van onderzoek en ontwikkeling. Ook in de autobranche worden lichte en recyclebare materialen steeds belangrijker. Vanwege haar lange kennisopbouw op dit gebied, kan het NLR nu ook de autobranche adviseren.

Het NLR is penvoerder van het tweejarige project en gaat voor NNSTU een lichtgewicht structureel component ontwikkelen dat zware krachten moet kunnen dragen. Het NLR onderzoekt materiaal specificaties, mechanisch eigenschappen en de effecten van inwerking van weersinvloeden. Ook richt het NLR zich op de vormgeving, calculatie en de composietfabricage voor dit onderdeel. Verder ontwikkelt zij een virtueel analysemodel voor de demonstratiefase in het project, produceert het NLR de recyclebare prototypen en voert de full scale testen uit.

Het NLR werkt in dit project samen met de Universiteit van Twente (UT), Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en ARN, het Nederlandse expertisecentrum voor recycling in de mobiliteitsbranche. Vanuit de Universiteit Twente is de leerstoel Productietechnologie betrokken bij dit project. De onderzoekers houden zich bezig met de ontwikkeling van modellen die zorgen voor een vereenvoudiging van het productieproces van vezelversterkte (composiet) producten. Hierdoor wordt de drempel verlaagd om composietmaterialen te construeren.
De bijdragen van alle partners hebben als doel: de ontwikkeling van nieuwe oplossingen voor composieten onderdelen voor toekomstige LCV’s (light commercial vehicle). LCV’s hebben een laag gewicht, zijn toch sterk en duurzaam én ontworpen volgens de laatste recyclestandaarden. Zo kan de nieuw ontwikkelde auto van GAZ voldoen aan de Europese eisen.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Nederlands automotive scoort door samenwerking

15-09 Ons land is een vooraanstaande speler in de ontwikkeling en productie van hoogwaardige innovaties…

Plaatbewerking

Flexibele lasertechniek sleutel voor een mobiele toekomst

18-12 De elektrische aandrijving vervult een centrale rol in de veranderende mobiliteit. Duidelijk is dat…

Plaatbewerking

Hele markt hapert door automobielindustrie

09-12 Met 1500 exposanten uit 36 landen (waaronder 29 uit Nederland) en ruim 41.000 bezoekers…

Bedrijf en Economie

Risico’s in auto-industrie neemt toe

01-10 De wereldwijde auto-industrie heeft te lijden onder veranderende marktomstandigheden waardoor de betalingsrisico’s oplopen. Zo…

Bedrijf en Economie

Groeiend marktaandeel voor Europese werktuigmachinebouw

24-06 Van alle werktuigmachines die vorig jaar wereldwijd zijn verkocht, was 35 procent geproduceerd in…

Verbinden

Emag informeert klanten over revolutie in autoproductie

05-06 Steekwoorden als elektromobiliteit, autonoom rijden en big data schetsen een fundamentele verandering in de…

Bedrijf en Economie

Brexit-pijn voor Nederlandse exporteurs nu al voelbaar

18-03 Sinds het brexit-referendum in 2016 blijft de groei van de Nederlandse export naar het…

Verspanen

Automotive onderdelen profiteren van innovaties Sandvik Coromant

29-11 Twee nieuwe boren, geoptimaliseerd voor het boren in aluminium componenten voor de automotive sector…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV